Selasa, 13 Mac 2012

Hikayat Pulau Tioman

Assalam...

Tetiba jer tringat nk tau pasal sejarah pulau tioman...ye la kalo pulau langkawi terkenal dengan lagenda Mahsurinya...mst pulau2 lain ada sejarah tersendiri...dengan gigihnya aku pun mengugel la psl ni...then tetiba terjumpa plak blog ni http://ilovepahang.blogspot.com/ korang bole jer baca kt sini tp aku pun nk citer gak secara ringkasnya...

citer pertama

Ilustrasi yg di gugel dr internet. aku pu x penah tgk yg sebenar..kiki
konon2nya menurut crita org tuan2 pulau tioman ni wujud daripada seekor naga. pada zaman dahulu ada sepasang naga jantan & naga betina (dikatakan suami ister) tinggal kat tasik cini. pada suatu hari hujan turun dengan lebatnya & tanpa henti2 kt tasik tu hinggakan pada waktu malam naga2 tu dah x tau mana sempadan tasik..ini mybbkan pasangan naga tu hanyut ke hilir sg.pahang & sampai kt laut cina selatan. setelah berapa lama berenang di laut tetiba naga betina tringat yang dia terlupa untuk membawa kain cindainya & dia pun berpatah balik ke tempat asalnya di tasik cini. di menyuruh si naga jantan menunggu di situ sehingga dia kembali.

si naga jantan pun tunggu la si naga betina kt situ...stlah lama menunggu si naga betina x muncul2...jadi si naga jantan pun ambil keputusan utk meneruskan perjalanan ke selatan tanpa si naga betina.

apabila si naga betina berpatah balik smula ke tempay yg dijanjikan, di dapati suaminya itu telah tiada...maka dia berusaha untuk mencari suaminya itu. ketika dia berenang berdekatan  sebuah pulau yg sekarang ini dikenali sebagai Bukit Datuk dekat Juara kain cindainya tersangku pada batu. dia berusaha untuk melepaskan diri tetapi memandangkan hari hampir siang dan mematuhi resam naga, beliau mengambil keputusan utk menetap di situ & tidak berhajat untuk mencari suaminya yg hilang, lama kelamaan si naga betina itu bertukar menjadi pulau yang dikenali sebagai pulau tioman.

si naga jantan juga bertukar menjadi pulau yang dikenali sebagai pulau daik.

citer ke-2

di pulau tersebut ada ada seorg tua yg x mpy pekerjaan selain bermain dgn burung tiung peliharaannya. beliau sgt mnyayangi burung itu tambahan pula burung tersebut mpy suara yg sangat merdu & boleh menutur beberapa patah perkataan sehingga menjadi kesukaan penduduk kampung.

Sumber: Gugel Burung tiung
pada suatu hari org tua tersebut telah kehilangan burungnya..& seperti biasa apabila org kampung datang ke rumah untuk mendengar suara burung tiung. apabila melihat sangkarnya kosong, org kg bertanyakan kepada org tua tersebut di manakan burungnya...dengan sayunya dia menjawab "tiung man sudah mati". itulah jawapan yg sering dijawab apabila ada org bertanyakan mengenai burung tersebut."man" dalam loghat daerah bermaksud "saya"

sejak daripada itu pulau tersebut dikenali sebagai pulau tiomang. tiong adalah ejaan lama bagi tiung & tiomang diringkaskan menjadi tioman.

Tioman Island

Wallahualam sama ada crita2 di atas tu kisah benar atau pun x...walau bagaimanapun pulau tioman dah menjadi salah satu pulau pelancongan yg sangat cantik...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan