Rabu, 7 Mac 2012

XPDC Orang Bujang Ke Gunung Bujang Melaka

2/3/2012 (Jumaat)
   Assalamualaikum...entry kali ni berkisar ttg xpdc tuk org bujang jerr...xyah nk caya sgt lerrr kiki...3-4 mac 2012 aritu aku follow 1 lg xpdc mendaki gunung kali ke-3 2012..lokasi kali ni adalah Gunung Bujang Melaka (GBM)..jgn konfius plak, gunung ni bkn kt mlaka tapi terletak di Kampar, Perak. Group kali ni adalah seramai 12 anggota terdiri drpd abg mat Tobleronemania Dee, Ayoi Roy, Hilmy Husin, abg Bukhari, Didi Fandees, Fadhil Arsyadi, Azua Wawa, Che Yus, SNdy Anne, Shila Dak Kecik, Izzah & aku...
   Agak menarik xpdc kali ni coz sblm bertolak ke sana kami berkumpul di Masjid Jamek di KL utk bersama-sama sukarelawan bagi membantu memberi makanan kpd homeless...sst telah aku pelajari disitu..bkn semua org bernasib baik tp syukur alhamdulillah ada yg prihatin...
   Setelah selesai semuanya, kami bertolak untuk menuju ke destinasi yang dihajati lebih kurang jam 12.00 tgh mlm...spjg perjalanan kami diiringi oleh air hujan yg membasahi bumi.. jadi para incik driver agak berhati2..tiada aksi2 rempit dijalanan...dlm bersuka ria keselamatan harus diutamakan..perjalanan hanya memakan masa lebih kurang 2 jam lebih...aku pun x pasti sangat jam berapa kami sampai diperkarangan masjid kampar...sedar2 dh sampai...ye la penumpang semuanya sleeping beauty kiki...

Di perkarangan Masjid Kampar- Sesi mengemas beg & membahagi2kan rations

3/3/2012 (Sabtu)
Trek mendaki yang melalui rumah orang asli
   Slps brekfast kami bertolak lebih krg jam 10.15 pagi...agak lmbt, tp xpe bak kata pepatah biar lambat asalkan slmat..tp sblm tu dh ada group lain yg telah bergerak naik ke sana.. utk ke kaki gunung kami terpaksa berjalan kaki..brp jauh tu aku xpasti tp yg pasti lebih 1km..pada permulaan trek agak santai coz perjalan melalui perkampungan org asli ditemani deruan air sungai yg jernih mengalir tenang, melalui kawasan kebun yg dipenuhi pokok durian..menurut cerita, kalau time tu musim durian kiranya rezeki para pendaki la tu..tp trip kali ni adalah diluar musim...w/bgmn pun sempat jgk kami rembat buah tampoi di spjg jln...utk memulai pendakian sebenar kami terpaksa melalui sbtg ank sungai..jadi kasut kompen2 la basah...nk x nk terpaksa la redha...trek gunung bujang ni santai di bwh tp bahagian atas adalah mmg sgt pacak, akar kayu yg berselirat, trek yg berlumpur & terdapat batu2 bsr. dlm perjalanan juga kelihatan flora2 yg x pernah dilihat, cendawan2 hutan, lipan yg bewarna oren, lintah bulan yg kelihatan seperti secebis perut ikan dsb.nya..

Pokok Tampoi

Lebih kurang jam 3 ptg kami berjaya sampai di Kem Lebah..pd ketika itu dah ada 2 group pendaki yg mendirikan khemah disitu..mmg sesuai dgn namanya mmg terdapat byk lebah kelulut berterbangan. Para pendaki adalah digalakkan supaya menyidai pakaian basah jauh dari khemah untuk mengelakkan dihurung lebah..setelah selesai mendirikan khemah, memasing ambil peluang utk berehat & membersihkan badan...syukur alhamdulillah coz kem lebah ni dekat dgn punca air...jg senang la nk ulang-alik ambil air tuk masak nasi...oleh krn memasing dh lapor, menu segera petang tu adalah 5 bgks mee meggi utk 12 org & 4 cup bubur nasi segera selamat di hadamkan oleh perut semua org..agak tidak bernasib baik xpdc kali ni coz hujan membasahi tapak perkhemahan kami..khemah dimasuki air..jadi terpaksa redha dgn dugaan tersebut..tp yg bestnya menu mkn mlm adalah nasi arab berlaukkan kambing bakar...mmg heaven..alhamdulillah...lps mkn kami tidur dgn lena & x lena..bole ker camtu...xde la lena sgt coz tidur dlm hujan & terpaksa berhimpit2 tuk mengelakkan kesejukan...
4/3/2012 (Ahad)
Lipan Berwarna Oren
   Selamat pagi semua...bgn pagi jer kami bersiap2 utk mendaki ke puncak tertinggi GBM. Perjalanan mengambil masa selama 1jam lebih...Menuju ke puncak juga agak pacak tp yg bestnya dpt hirup udara segar dihutan spjg perjalanan..Trek ke puncak mmg lecak, myb disbbkan hujan pd waktu mlm tu..Sampai dipuncak kami x ambil masa yg lama tuk berada di atas tu krn cuaca mulai panas...selesai bergambar kami trs trn...tambahan pula masing2 dh lapar..tringat2 nasi lemak with ayam kampung goreng sambal kt bwh tu.

Ni la group xpdc org bujang ke GBM kali ni..

Selesai brekfast...masing2 dh packing brg tuk trn...sampah sarap perlu di clearkan dahulu...tepat jam 3 ptg kami semua mula melangkah kaki utk trn ke bwh..trek yg pacak mybbkan kaki aku sakit..terpaksa berhati2 utk menggelakkan kecederaan...spjg perjalanan cme 2 kali jer aku brenti..bkn nk tunjuk hebat tp aku nk cepat sampai ke bwh sana...sampai ditmpt air terjun lebih krg jam 5 lebih...kelihatan jgk group lain yg terdahulu sampai di sana..ada yg mandi-manda, tangkap ikan, basuh kasut & mcm2 ada...
  Lebih krg jam 7 ptg kami bersiap2 tuk bergerak trn ke kaki gng..tp ada kejadian yg x diduga telah berlaku...jgn risau bkn ke atas group kami tp group yg lg 1 tu...ahli dlm group dorang blom sampai2 & masih kt atas sana sedangkan hari dh hampir mlm...atas sifat tanggungjawab sesama pendaki, tindakan resque perlu dilakukan oleh hero2 malaya group kami iaitu Ayoi Roy & Hilmy Husin bersama 3 org lg...mls aku nk crita pjg about dats resque...pnt nk recall balik hihi...summarynya: bdk pompuan tu injured di bahagian lutut, terpaksa dibwk trn menggunkan stretcher home made from 2 helai kain pelikat & batang pokok kt tepi2 tu...agak complicated nk bwk trn mangsa melalui jln berbukit tambahan pula pada waktu mlm...tp kalo niat kita betul nk tlg org i/allah akan dipermudahkan segalanya...alhamdulillah kami semua selamat sampai ke tanah rata...
   Setelah membersihkan badan & mkn mlm (makanan di taja oleh mr.tn) tepat jam 11.45 mlm kali bertolak pulang ke Putrajaya)...aku sampai rumah jam 3.00 pagi..3.30 pagi aku tido..esknya aku g keje dlm keadaan sleepy...zzzz..tido kt opis kikiki...

3 dara bujang...GBM next top model kiki...batu besar sebelum sampai beirut...

Berkain batik aku gigih memanggang kambink tuk all de bujang....mcm mak2...kiki...

Pose dulu kt rumah persinggahan orang asli...

Melalui batang pokok yang tumbang

14 ulasan:

1. what a nice trip ..wahuuu

BalasPadam
  2. Pewittt!!! Caya lah Nik! Really a great n nice memories. Muah!

3. Girl yg diselamatkan tu dr group sy la. Kenangan menyelamat yg x dpt dilupakan :)

Balasan
    1. hihi...alhamdulillah semuanya slmt..byk pengajaran & pengalaman yg diperolehi..next time kalo ada misi resque masing2 dah tau caranya ;)

Padam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

BalasPadam
  5. tetiba kembar terjumpa entry nie~
    mana dia dapat x tahu lah~
    anyway sis pengalaman di senja hari tu mmg menjadi kenangan kan~
    time tu ad lagi satu group selain group sis~
    dorang blk awl sikit dr group sis~
    thanxz sbb ad yg sudi bg air teh n buah apa ntah masa tu~ *x igt group mana*
    bekalan kami dah habis~
    tggu kawan2 x sampai2 jgak:P
    neves kemain apetah lagi~
    huhhhhh~
    dalam neves2 pun sempat bersalun lagi..syampoo bagai~
    kami tiba di shah alam seawal 2 pagi..bwk kawan g hospital dulu~
    alhamdulillah xde pape
    ha!!
    time tu ad bro buat video kan??
    *senyum sorang2*

Balasan
    1. dik, grop yg pulang awl tu kalo x silap group abg castello..dia pulang awl coz dia ada nk bwk group lain the next day...dia dh pesan kt kami semua suh tlg korang..alhamdulillah semuanya slmt...video resque tu akak x pasti ada ngan sape..tu kira 1st time juga akak hiking ada misi resque..hihi

6. hehehe~
    kalau dapat tgk vedeo tu best jgak kan :P

BalasPadam
  7. salam..nak tanya sket..trek ke gunung ni jelas tak..?ada tag tak spjg trek...kalo x pakai guide ok tak...?thanks....

Balasan
    1. dinasihatkan spy ada guide or org yg tahu psl GBM coz trek dia agak blurr terutama kt kawasan bwh tu ada kebun2...bila dah melepasi kwsan kebun tu trek dia agak jelas...cme yg kwsan kebun tu sikit jer prob..confius coz semak samun dh ttp trek tu...dan jugak kalo nk mandi kt air terjun tu kna hati2 ckit...pddk tempatan ckp dh byk yg meninggal kna kepada air (hujan atas bukit)